Wypadanie włosów a dieta – co jeść dla zdrowia włosów?

Być może nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, lecz dieta na włosy ma ogromny wpływ. Niedobór kluczowych składników odżywczych skutkować może nie tylko nadmiernym wypadaniem włosów, lecz także ich łamliwością, przesuszeniem czy rozdwajaniem końcówek. Co jeść, żeby włosy nie wypadały? Jakie witaminy na wypadające włosy sprawdzą się najlepiej?

Dieta dla włosów

Nasze włosy zbudowane są głównie z białek, tłuszczy oraz składników mineralnych. W ich wnętrzu znajduje się również barwnik zwany melaniną. Gdy nasza dieta jest nieprawidłowa, prowadzi to do występowania niedoborów, które w pierwszej kolejności widoczne są w postaci zmiany wyglądu skóry, paznokci czy właśnie włosów. Najczęstsze błędy żywieniowe przekładające się na poprawę kondycji kosmyków to między innymi niedostateczne spożycie warzyw, jadłospis bogaty w żywność przetworzoną zawierającą kwasy tłuszczowe oraz cukier, picie dużych ilości herbaty, kawy i alkoholu oraz przyjmowanie dużych ilości produktów będących źródłem szczawianów – chodzi tu między innymi o szczaw, szpinak oraz rabarbar.

Dieta na wypadanie włosów – białko to podstawa

W diecie na zdrowe włosy znaleźć powinien się między innymi nabiał, mięso oraz ryby, które dostarczają pełnowartościowego białka zbudowanego z niewielkich cząstek zwanych aminokwasami. Stanowią one budulec dla keratyny, czyli substancji będącej kluczową częścią struktury włosa. Zawiera ona aminokwasy zawierające w swoim składzie siarkę, która pełni rolę swoistego cementu łączącego ze sobą cegiełki tworząc białko. Ich niedobory mogą prowadzić do kruchości i łamliwości włosów, utraty ich blasku, a w skrajnych przypadkach nawet łysienia rozlanego.

Co jeść żeby włosy nie wypadały? Należy zadbać, aby w trzech głównych posiłkach znalazły się źródła białka takie, jak wysokiej jakości wędlina, ryby, kefir czy jogurt. Nie należy również zapominać o roślinnych źródłach tego składnika takich, jak fasola, soczewica, soja, kasza jaglana, kasza gryczana czy komosa ryżowa. Spożywając nieodtłuszczone produkty mleczne, dostarczamy naszemu organizmowi bardzo ważnej dla kondycji włosów witaminy A.

Dieta przeciw wypadaniu włosów – kluczowa rola witamin

Co jeść na wypadanie włosów? Kolejnym z kluczowych elementów diety na wzmocnienie włosów powinny być pełnoziarniste pieczywo i makarony, grube kasze oraz otręby, które stanowią cenne źródło węglowodanów oraz witaminy B, a przede wszystkim energii dla organizmu, która jest potrzebna między innymi do wykonania podziałów komórek. Macierz włosa – element, z którego się on tworzy, stanowi jedną z tkanek organizmu ludzkiego o najszybszym wzroście. Sprawia to, że potrzebuje ona dużej ilości energii. W związku z tym, warto zadbać, by w diecie na porost włosów, w trzech głównych posiłkach w ciągu dnia znalazły się węglowodany złożone. Pełnoziarniste produkty stanowią również źródło witamin z grupy B, które są niezbędne dla zachowania prawidłowej kondycji włosa.

Dieta na gęste włosy – zadbajmy o obecność minerałów

Co robić żeby włosy nie wypadały? Zadbać należy o obecność w naszej codziennej diecie cynku oraz miedzi. Warto zdawać sobie sprawę z faktu, iż występują one w większej ilości we włosach niż w krwioobiegu. Kiedy nie dostarczymy stosownej ich ilości, organizm zacznie uzupełniać niedobory z najmniej istotnych z punktu widzenia przeżycia tkanek, czyli włosów oraz paznokci. W efekcie, staną się one kruche, matowe i łamliwe. Niedobory cynku przyczynić mogą się również do nadmiernego wypadania kosmyków, a miedzi – do zmian strukturalnych i ich odbarwienia. Co jeść żeby wzmocnić włosy? Dobrym źródłem cynku jest między innymi kasza gryczana, pestki dyni oraz orzechy brazylijskie. Miedź znajdziemy natomiast w płatkach owsianych, otrębach, zarodkach pszennych i serze żółtym.

Co jeść na wzmocnienie włosów? Owoce!

Przy problemie, jakim jest wypadanie włosów, dieta zawierać powinna także owoce oraz warzywa o zielonej, żółtej i pomarańczowej barwie. Cenne źródło beta karotenu i prowitaminy A (niski jej poziom sprawia, że pasma stają się suche i łamliwe) stanowią między innymi morele, brzoskwinie, fasolka szparagowa, brokuły, dynia oraz marchew. Należy pamiętać, że witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczach. W związku z tym, do surówki z marchewki, czy soku marchwiowego warto dodać kilka kropel oliwy z oliwek, czy oleju rzepakowego.

Co stosować na wypadanie włosów?

Ważnym elementem wpływającym na kondycję włosów i skóry głowy jest również odpowiednie nawodnienie. Zapotrzebowanie na płyny jest kwestią indywidualną, uzależnioną od szeregu czynników takich, jak masa ciała, stan zdrowia oraz stopień codziennej aktywności fizycznej. Przyjmuje się, że na każdą 1 kcal zapotrzebowania energetycznego, należy wypijać 1 cm3 wody. Poza ilością, ważna jest również jakość płynów, które przyjmujemy. Do minimum ograniczyć powinno się spożywanie herbaty oraz kawy, a to ze względu na zawarte w nich substancje takie, jak kofeina i teina oraz wspomniane szczawiany, które ograniczają przyswajanie wapnia oraz żelaza. Najlepiej sprawdzi się tutaj woda mineralna niegazowana, średniozmineralizowana będąca źródłem elektrolitów takich, jak magnez, wapń czy potas.

 

Dowiedz się więcej odnośnie wypadania włosów i łysienia androgenowego:

Co zrobić, gdy zauważysz przerzedzenie włosów?

Czy utrata włosów jest odwracalna?

 

Oceń artykuł aby doradzić innym! Średnia: 5 (1)

Dziękujemy!